Ahad, 25 Mac 2007

Pihak UIC Membenarkan Janji Mereka

Ketika berundur dari Mogadishu dan Kismayo, pihak UIC berjanji akan memerangi tentera Ethiopia dan proksinya pihak TFG secara perang gerila.

Puak TFG dan tentera Ethiopia (yang mendapat bantuan teknikal dan kewangan dari Amerika) memandang remeh janji UIC itu.

Untuk mengurangkan perbelanjaan untuk meneruskan pendudukan tenteranya yang tinggi pihak Addis Ababa telah mengundurkan askar-askarnya dari Somalia. Tempatnya digantikan oleh tentera pengaman dari pertubuhan AU, iaitu tentera Uganda.

Ketibaan tentera Uganda di Mogadishu tidak disambut dengan hamparan permaidani merah oleh rakyat Somalia, tetapi sebaliknya dengan bedilan meriam dan mortar.

Puak pejuang Somalia dan warga Mogadishu juga menyeret mayat-mayat tentera Ethiopia dan TFG di jalanraya bandar itu seraya disorak oleh orang ramai.

Sementara yang terbaru ialah sebuah kapal terbang pengangkut kepunyaan Belarus pula ditembak jatuh yang mengakibatkan kematian 11 orang kakitangannya dengan peluru berpandu oleh pihak pejuang Somalia.

Jelaslah puak pejuang UIC telah mengotakan janji-janji mereka.

Kita masih menunggu apakah pihak Ethiopia dan tentera AU mampu bertahan lama membantu pihak TFG terus bertapak di Mogadishu.

0 ulasan: