Jumaat, 9 Februari 2007

Kepintaran UIC Somalia

Bagi kita yang tidak mengetahui maklumat sebenar, tentulah merasa hairan apabila salah seorang pemimpin tertinggi UIC Sheikh Shariff Sheikh Ahmad menyerah diri kepada pihak berkuasa Kenya, beliau tidak diserahkan kepada Amerika untuk dihantar ke Camp X-Ray di Teluk Guatanamo, Cuba.

Bukan itu sahaja, bahkan diplomat Amerika pula pergi menemui Shekh Shariff di sebuah hotel di Kenya dengan perlindungan dari polis Kenya.

Kita akan tertanya-tanya sudahkah Amerika menukar dasar permusuhan terhadap Islam dan pemimpin-pemimpin Islam? Atau, apa kehebatan yang ada pada Kenya sehingga Amerika tidak mengugut Kenya supaya menyerahkan Sheikh Shariff kepada mereka (Amerika)?

Setelah hampir sebulan barulah mula terbongkar berita sebalik peristiwa itu. Rupa-rupanya sebilangan anggota tentera Amerika yang menceroboh masuk ke Somalia semasa pihak UIC berundur dari bandar selatan, Kismayo, telah ditawan oleh pihak UIC.

Sudah tentu pihak UIC dan Sheikh Shariff telah membuat perancangan rapi dengan menggunakan tawanan itu sebagai 'bargaining chips' bagi pemimpin-pemimpin UIC berunding dan bergerak bebas.

Pintar juga sepak terajang politik dan strategi ketenteraan pemimpin-pemimpin UIC. Tidak sangka rakyat Somalia yang majoritinya hanya berkain pelikat sebagai pakaian harian pun lebih bijak daripada rakyat negara-negara umat Islam yang berseluar serta berserban dan berjubah.

0 ulasan: