Ahad, 18 Jun 2006

Perluaskan Pengaruh PAS Melalui Perkahwinan

Mon | Jun 12, 06 | 02:14:29 PM
Oleh Alang Bidara, Sri Serdang, Selangor

ssalamu'alaikum Sdra Pengarang,
Sempena Muktamar PAS ke 52 di Kedah, izinkan saya mengambil peluang ini untuk mengucapkan tahniah kepada PAS kerana telah berjaya mengharungi lautan dugaan politik negara penuh gelombang cabaran. PAS telah melalui masa berjaya (Pemilu 1999) dan masa kalah (Pemilu tahun 2004) dengan jayanya. Bersyukur di waktu berjaya dan bersabar ketika kalah.

Izinkan saya mencadangkan agar pengaruh pengaruh PAS dikembangkan lagi melalui perkahwinan, terutama sekali di kalangan pemimpin-pemimpin utama. Ini telah dipraktikkan oleh YB Tuan Guru Presiden.

Jangan pandang ringan implikasi dari perkahwinan ini. Bayangkan Timbalan Presiden, Naib-Naib Presiden, Ketua-Ketua Pemuda berkahwin dengan muslimat dari kalangan orang-orang Sabah dan Sarawak. Sekurang-kurangnya melalui pertalian perkahwinan ini, rakyat di Negeri Di Bawah Bayu dan Bumi Kenyalang bertambah kenal dengan pemimpin-pemimpin PAS yang majoritinya dari "Semenanjung".

Cara begini juga telah dipraktikkan oleh Baginda Rasulullah (S.A.W) apabila baginda berkahwin dengan wanita dari suatu kabilah, maka ramai dari kalangan kabilah tersebut menjadi penyokong Islam.

Sekian cadangan dari saya.
Sekiranya terdapat sebarang komen, aduan, cadangan, pendapat, rencana atau sebagainya, sila emelkan ke harakahdaily@gmail.com. Artikel akan disiarkan di ruangan Surat Pembaca atau bersesuaian.

0 ulasan: