MISC Berhad menawarkan program penajaan bagi pelajar lepasan SPM/SPVM yang bercita-cita menjadi pelaut di kapal dagang. Untuk membaca mengetahui mengenai program ini sila baca DI SINI.
Tuan Sheikh! Tahniah lagi. Baru tahu tuan ini orang laut. Saya dulu ada juga kawan lama dengan orang laut, saya rasa Tuan ada kenal dengan dia juga, kenal dengan (Datok)Azhar Mansor?
Saya bukan orang laut dalam erti kata yang sebenarnya, tetapi dek kerana tugas, saya banyak bergaul dengan orang laut dan bekas orang laut.
Saya juga pernah mendapat beberapa pengalaman belayar di laut, termasuk beberapa kali mengikuti nelayan hobi (baca pemancing) 'merentas dan meredah samudera' di pantai barat dan timur semenanjung.
Saya dapati kerjaya pelaut dan nelayan (serta nelayan hobi) begitu mengkagumkan.
Jadi demi meraikan rakan-rakan pelaut dan bekas pelaut serta rakan nelayan hobi tadi, saya tulis 'Meredah Samudera' di samping memberikan maklumat untuk para pelajar sekolah.
Saya dengar cerita (Datok) Azhar Mansor melalui media, tetapi saya tidak kenal beliau secara peribadi, dan tidak pernah bertmeu dengan beliau.
Terima kasih, Tuan Rastom, kerana meraikan blog baru saya ini. :)
aslkm,,,,,,,, sebagai pelaut yg sedia,,sy rasa terpanggilan utk mencoretkan sebingkis komentar,,,kerjaya pelaut memang begitu mencabar dan menuntut pengorbanan,,,sama ada pelaut itu sendiri,pihak keluarga,dan syarikat tempat pelaut itu bertugas dan di tugaskan,,,,, yang saya ingin ketengahkan ialah pengorbanan,,,pengorbanan dari pelaut seperti saya dan rakan seperjuangan adalah di tuntut melakukan sesuatu atau pun meniggalkan sesuatu seperti dalam erti kata lain berpisah,,,, adakah pengorbanan kami itu dihargai dan di nilai dengan pulus sahaja,,,dalam erti kami "di bayar" untuk ke laut sahaja,,,,dan pulus itu menjadi raja kami,,,, bagaimana dengan keselamatan kami di laut,,,adakah syarikat benar-benar ambil peduli atau budjet kantong syarikat yang perlu sentiasa ada untung di jaga,,, syarikat tak untung,,,syarikat tak untung,,,syarikat tak untung,,,itulah selalu yang kami dengar,,,kami tidak faham,,,tapi kami faham bila syarikat keluarkan kapal baru,,, hari ni,,,tahun berganti,,dah 2010 pun,,,tapi habuan si pelaut ada yang masih paras miskin,,,miskin,,,miskin,,,ada yang kata lebih baik kerja di kilang,,, boleh jumpa anak isteri hari-hari,,, kami ni keje ikut contrak,,,bukan pekerja tetap,,,jadi bagilah kantong kami sama berisi,,,nilailah kami dengan molek,,,kami bukan ikan untuk di borong,,, dan jangan jadi tong kosong,,,tapi tak de isi,,,jadi juara tapi penipu,,,,,,,,,,,,sampai sini je lah,,,,,tak de ape nak di bangga dengan istilah seorang pelaut yang di miskinkan,,,,,
"Hanya orang yang pernah belayar di lautan dan pernah mengalami kegawatan perasaan dan ketakutan apabila kapal dilambung ombak semasa dipukul ribut sahaja yang mampu memahami betapa getir dan cemasnya saat-saat yang dilalui oleh para pelaut."
3 ulasan:
Tuan Sheikh! Tahniah lagi. Baru tahu tuan ini orang laut. Saya dulu ada juga kawan lama dengan orang laut, saya rasa Tuan ada kenal dengan dia juga, kenal dengan (Datok)Azhar Mansor?
Tuan Rastom,
Saya bukan orang laut dalam erti kata yang sebenarnya, tetapi dek kerana tugas, saya banyak bergaul dengan orang laut dan bekas orang laut.
Saya juga pernah mendapat beberapa pengalaman belayar di laut, termasuk beberapa kali mengikuti nelayan hobi (baca pemancing) 'merentas dan meredah samudera' di pantai barat dan timur semenanjung.
Saya dapati kerjaya pelaut dan nelayan (serta nelayan hobi) begitu mengkagumkan.
Jadi demi meraikan rakan-rakan pelaut dan bekas pelaut serta rakan nelayan hobi tadi, saya tulis 'Meredah Samudera' di samping memberikan maklumat untuk para pelajar sekolah.
Saya dengar cerita (Datok) Azhar Mansor melalui media, tetapi saya tidak kenal beliau secara peribadi, dan tidak pernah bertmeu dengan beliau.
Terima kasih, Tuan Rastom, kerana meraikan blog baru saya ini. :)
aslkm,,,,,,,,
sebagai pelaut yg sedia,,sy rasa terpanggilan utk mencoretkan sebingkis komentar,,,kerjaya pelaut memang begitu mencabar dan menuntut pengorbanan,,,sama ada pelaut itu sendiri,pihak keluarga,dan syarikat tempat pelaut itu bertugas dan di tugaskan,,,,,
yang saya ingin ketengahkan ialah pengorbanan,,,pengorbanan dari pelaut seperti saya dan rakan seperjuangan adalah di tuntut melakukan sesuatu atau pun meniggalkan sesuatu seperti dalam erti kata lain berpisah,,,,
adakah pengorbanan kami itu dihargai dan di nilai dengan pulus sahaja,,,dalam erti kami "di bayar" untuk ke laut sahaja,,,,dan pulus itu menjadi raja kami,,,,
bagaimana dengan keselamatan kami di laut,,,adakah syarikat benar-benar ambil peduli atau budjet kantong syarikat yang perlu sentiasa ada untung di jaga,,,
syarikat tak untung,,,syarikat tak untung,,,syarikat tak untung,,,itulah selalu yang kami dengar,,,kami tidak faham,,,tapi kami faham bila syarikat keluarkan kapal baru,,,
hari ni,,,tahun berganti,,dah 2010 pun,,,tapi habuan si pelaut ada yang masih paras miskin,,,miskin,,,miskin,,,ada yang kata lebih baik kerja di kilang,,, boleh jumpa anak isteri hari-hari,,,
kami ni keje ikut contrak,,,bukan pekerja tetap,,,jadi bagilah kantong kami sama berisi,,,nilailah kami dengan molek,,,kami bukan ikan untuk di borong,,,
dan jangan jadi tong kosong,,,tapi tak de isi,,,jadi juara tapi penipu,,,,,,,,,,,,sampai sini je lah,,,,,tak de ape nak di bangga dengan istilah seorang pelaut yang di miskinkan,,,,,
Catat Ulasan